fredag 10. oktober 2014

Det er langt mellom kvart dikt av utenlandsk forfattar her inne..,., Eg har jo nevnt at eg i hovedsak vil halde meg til norske diktera her, ta med litt skandinavisk, men berre heilt unntaksvis bevege meg lengre vekk naar eg leita fram dikt... men i dag bevege eg meg til Polen igjen...

Notat

Livet er den eneste måten
å dekkes med løv på,
hive etter pusten i sanden,
stige til værs på vinger;
å være en hund,
eller stryke den over den varme pelsen;
å skille smerte
fra alt som ikke er det;
å komme seg på innsiden av det som skjer,
se noe fra flest mulige synsvinkler,
å strebe etter å trå minst mulig feil;
En enestående sjanse
til et øyeblikk å erindre
en samtale som fant sted
med lampen slått av;
og i det minste en gang
snuble i en stein,
bli dyvåt når det bøtter ned med regn,
legge fra seg nøklene i gresset;
og å følge en gnist i vinden med øynene;
og uten stans fortsette med å gå glipp av
noe viktig

Wisława Szymborska

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar